Hur uppstår autism – forskningens 3 avgörande faktorer som jag reflekterar över
Bilden är hämtad från https://www.forskning.se/2023/02/06/hur-uppstar-autism-tre-avgorande-faktorer/
Mina reflektioner över:
Hur UTVECKLAS autism – 3 avgörande faktorer;
- Personlighetsdrag – utvecklas via de upplevelser vi får via stimuli från de sinnen vi känner in oss själva och vår omvärld med (berörings-, balans- samt led- och muskelsinnet samt via ljus, ljud, lukt och smak). Dessa upplevelser blir till erfarenheter, tankar och kognition.
- Intelligens (IQ & EQ) och exekutiva funktioner – utvecklingen är avhängig av nämnda stimuli, vilken balans de har i förhållande till varandra. Vilket, i sin tur, är avhängigt av balans i nervsystem och tarmflora något som utvecklar över- och/eller underkänslighet för stimuli – något som, i sin tur, utvecklarobalans/avvikande balans i förmåga till intelligens (IQ & EQ) och exekutiva funktioner (ingår i högre kognitiva funktioner som kontrollerar och samordnar t.ex. uppmärksamhet, tanke och handling. Exekutiva funktioner gör att vi kan ta initiativ, fokusera, planera och organisera, göra som andra gör).
- Exponering för riskfaktorer – moderns balans (eubios)/obalans (dysbios) i tarmfloran (microbiotan), vid vaginal födsel, är avgörande. Balansen påverkas negativt av gifter och brister. Obalans/avvikande balans i tarmflora/microbiota utvecklar avvikande balans i nervsystem inklusive hjärna vilket, i sin tur, utvecklar avvikande fysiska och psykiska beteenden. Barnet kan då inte alltid göra som andra barn gör i livets dagliga aktiviteter och relationer.
Min sammanfattning av ovanstående – autism är en symptombild som vi lärt oss sätta ett namn på. Symptombilden – se professor Midtvedts träd – utvecklas utifrån följande:
- Obalans/Avvikande balans i tarmflora, dysbios – balansen är avhängigt av moderns tarmflora vid vaginal förlossning och av gifter samt brister. Gifter kan vara bekämpningsmedel, tillsatser i mat, mediciner/vacciner etc. Brister kan vara näringsbrist & brist på daglig och anpassad stimulering av berörings-, balans- samt led- och muskelsinnet men även av stimuli via ljus, ljud, lukt och smak
- Avvikande balans i nervsystem inklusive hjärna – något som påverkas av balans i tarmflora. Daglig och anpassad stimulering är av avgörande betydelse för att ge barnet möjligheter kunna göra som andra barn gör i livets dagliga aktiviteter och relationer. Under tiden som det den anpassade stimuleringen pågår är barnets speciella behov av kompensation av dolda funktionshinder inom området känsel – de sinnen som individen känner in sig själv och sin omvärld med (se ovan) – i livets dagliga aktiviteter och relationer av avgörande betydelse för att barnet ska få möjlighet känna ”jag kan – fast så här i stället – dom ser mig!”
- Avvikande fysiska och psykiska beteenden i någon eller några av livets dagliga aktiviteter och relationer är en signal på att barnet har allt från små till stora svårigheter känna in sig själv och sin omvärld (något som påverkar förmåga till automatisering i vardagen) – på grund av avvikande balans i nervsystem och tarmar – vilket påverkar barnets förmåga att kunna göra som andra barn gör i livets dagliga aktiviteter och relationer.
Hade ovanstående hypotes i forsknings-modellen stämt om personlighetsdrag, intelligens, exekutiva funktioner och exponering för riskfaktorer hade killen i nedanstående video – och många andra med honom – aldrig kunnat agera så här fantastiskt i aktivitet och relation som han nu gör efter att han fått tillgång till kompensation av sina dolda funktionshinder inom området känsel. Troligen har han dock ej fått någon större tillgång till daglig och anpassad stimulering. Betänk att han fungerar förvånansvärt bra efter att i över 20 år ha väntat in insikt/förståelse från omvärlden!
SPELLERS, The High Wire; https://thehighwire.com/videos/spellers-take-autism-world-by-storm/
& Ett autism-mirakel; https://thehighwire.com/videos/an-autism-miracle/